Köredzés

A köredzés napjainkban sokoldalúsága és hatékonysága miatt egyre népszerűbb edzésmódszer. Kezdetben az élsportolók, az atléták téli, tornatermi edzésére kialakított edzésmódszere volt, az alapozó időszakban a kondíció növelését, a sportolók képességfejlesztését tette lehetővé.

A köredzés elnevezése onnan ered, hogy a gyakorlatokat, mint állomásokat körben helyezték el és ezeken meghatározott ideig, meghatározott sorrendben hajtották végre a feladatokat, vagyis pihenő nélkül körbe haladtak.

A köredzés számos előnnyel bír. Egyrészt nagyon időtakarékos edzésmódszer, kiválóan fejleszti az erőt és az állóképességet, eltérő kondíciójú emberek is végezhetik egyszerre, valamint a férfiak és a nők számára is egyaránt intenzív edzést biztosít. A tréning végezhető csupán saját testsúllyal, de érdekesebbé, intenzívebbé tehető eszközök felhasználásával, például step pad, gumiszalag, kézi súlyzó, fitball labda vagy akár egy otthoni szék.

Az edzés során az edzésprogramot különböző jellegű gyakorlatokból állíthatjuk össze, amelyeket előre meghatározott állomásokon, meghatározott ideig végzünk, edzettségtől, gyakorlattól függően. Ha végrehajtottuk az állomások feladatait, vagyis körbe érünk, akkor az új körben vagy megismételjük az előző kör gyakorlatait, vagy új gyakorlatok következnek.

A köredzés célja a légző- és szív-keringési rendszer fejlesztése, a nagy izomcsoportok foglalkoztatása, alakformálás illetve az általános fittség növelése.